Vaksinering Covid-19 og influensa, høsten 2023

Vi tilbyr drop-in på følgende dager:

30.10.23: Lierne Samfunnshus, Storsalen fra kl. 09.00- 11.15, og 12.15-15.00.
02.11.23: Lierne Helsestasjon, helsesenteret, Nordli, fra kl. 09.00 - 14.00.
03. 11.23: Lierne Helsestasjon, helsesenteret, Nordli, fra kl. 09.00 - 14.00.

Egenandel influensavaksine 2023: kr 166,-
Koronavaksinen er gratis.
Koronavaksine og influensavaksine kan gis samtidig.
Risikogruppene for influensa og korona er stort sett sammenfallende, med noen unntak som først og fremst gjelder barn med noen kroniske sykdommer.

Influensavaksine anbefales spesielt for:
•    Gravide i 2. og 3. trimester, og gravide i 1. trimester med annen tilleggsrisiko
•    Beboere i omsorgsboliger og sykehjem
•    Alle fra fylte 65 år
•    Barn og voksne med:
o    diabetes type 1 og 2
o    kronisk lungesykdom (inkludert astma), hjerte- og karsykdom, leversvikt eller nyresvikt
o    kronisk nevrologisk sykdom eller skade, spesielt personer med nedsatt lungekapasitet og/ eller hostekraft
o    nedsatt immunforsvar som følge av sykdom eller behandling av sykdom (organtransplanterte, kreft, HIV, reumatoid artritt og andre sykdommer)
o    svært alvorlig fedme (KMI over 40)
o    annen alvorlig og/eller kronisk sykdom der influensa utgjør en alvorlig helserisiko, etter individuell vurdering av lege
Utover risikogruppene anbefales influensavaksine til helsepersonell og andre ansatte i helse og omsorgstjenesten som har nær kontakt med pasienter ved behandling eller pleie, personer som bor med (eller er tilsvarende nære), immunsupprimerte, svinerøktere og andre som har regelmessig kontakt med levende griser, og saneringspersonale og andre som jobber med influensasyk tamfugl.

Koronavaksine anbefales spesielt for:
•    Personer i aldersgruppen 65 år og eldre, og sykehjemsbeboere.
•    Personer i aldersgruppen 18-64 år som inngår i en risikogruppe.
•    Ungdom i aldersgruppen 12-17 år med alvorlig grunnsykdom.
•    Barn 6 måneder-11 år med alvorlig grunnsykdom dersom barnets lege vurderer dette som viktig.

Det er den oppdaterte vaksinen Comirnaty Omicron XBB.1.5 som tilbys i høst.

Ikke møt opp til vaksinasjon dersom du har klare forkjølelssymptomer eller feber over 38 grader C.
VELKOMMEN!
Oppvekst og velferdsetaten, Helsestasjons- og skolehelsetjenesten.

Etter uke 43 er det også mulig å få tatt influensavaksinen ved å bestille time på legekontoret. For ev. vaksine mot lungebetennelse ta kontakt med fastlegen.
Oppvekst og velferdsetaten, Legekontoret.