Arrangement på biblioteka i Sørli og Nordli

Forfatterbesøk med Geir Svardal

Torsdag 19. Januar kl. 12.00 kommer forfatter Geir Svardal til biblioteket i Sørli.

Geir forteller om sin siste bok, «Ingen skal få se at jeg gråter - historien om Cissi Klein og deportasjonen til Auschwitz»
Aschehoug forlag sin omtale av boka: Onsdag 25. november 1942 banker det på døra til klasse 7A ved Kalvskinnet skole i Trondheim. Utenfor står to menn i Statspolitiets grågrønne uniformer. De er kommet for å hente Cissi. Vi følger Cissis oppvekst og blir med de siste skjebnetunge månedene i livet hennes. Dette er også beretningen om foreldrenes flukt fra pogromene i tsarens Russland, til de endte opp i Trondheim, byen Cissi kalte «den tryggeste plassen på jord». Sammen med broren, foreldrene og de andre jødene i byen blir Cissi sendt med tog til Oslo. Transporten over fjellet blir forsinket, så de rekker ikke avgangen med skipet «Donau» neste dag. De må tilbringe vinteren innesperret i Bredtvet fengsel, til tyskerne har ordnet ny transport til Auschwitz i februar 1943.

Arrangementet er støttet av Trøndelag fylkeskommune og det er gratis inngang.
VELKOMMEN! Lierne folkebibliotek

Vår vei ut - En fortelling om spiseforstyrrelse, skam og håp

Mandag 23. januar kl 12.00 på biblioteket i Nordli.

Vi får besøk av Kari Løvendahl Mogstad og Selma Løvendahl Mogstad Leraand, i samtale med Sara Kveli Skjervø.
Kari Løvendahl Mogstad forteller om hvordan det var når datteren hennes fikk anoreksi. De har bestemt seg for å være åpne om sin historie og i boken følger vi mor og datter gjennom sykdommen og tilfriskningen, og ser hvordan hele familien blir satt på store prøvelser. Selma Løvendahl Mogstad Leraand, 19 år, bidrar også med sine personlige tekster fra sykdomsperioden. Det er en sterk og troverdig historie, der vi får høre både morens og datterens perspektiv.

Arrangementet er støttet av Trøndelag fylkeskommune og det er gratis inngang.
VELKOMMEN! Lierne folkebibliotek