LIERNETUR - Turløyper/sti

Beskrivelse:

Nasjonalparkbauta Muru

6 km t/r

Følge Fv 74 østover i retning Gäddede. Ta til høyre ved Muru, brunt skilt til Lierne (nasjonalpark), og kjør videre på bomveg retning Øvre jakthytta. Bompenger betales via SMS eller kontant.

Nasjonalparkbauta Lifjellet

5,9 km t/r

Utgangspunkt fra opparbeidet p-plass på Lifjellet Fv 74. Turen går i åpent fjellterreng. Lett i starten, forholdsvis bratt opp fjellsiden til bautaen.

Skærvknulen,  Kvelia

4,4 km t/r

Fra Sandvika kjører du fylkesvei 7012 til Kvelia. Når du kommer nedover Kvelibakkene til Kvelibrua tar du til venstre (vestover) etter Leirbakkveien. Turstien starter 2,4 km fra Kvelibrua. Stien går i bratt terreng (høydeforskjell 386 meter).

Båsdalsfjellet

8,6 km t/r

Ta av fra Fv 74 på Skjelbred mot Ågård. Ta til venstre ved Ågård og kjør videre inn på Båsdalsveien (bomvei). Parker ved rasteplass i enden av bomvei og begynn turen her.
Turen starter med litt stigning og går over i fjellterreng med noen stigninger. En runde opp på Båsdalsfjellet og turen går tilbake til utgangspunktet

Holandsberget

4 km t/r

Utgangspunkt fra Lierne Gjestegård. Første biten går gjennom kulturlandskap. Muligens innom gjerdet der snille kuer går og beiter. Husk å stenge grinda etter deg. Siste biten slynger stien seg opp gjennom gammelskog til du er på toppen av Holandsberget og kan nyte utsikten utover Sandsjøen og Lierne Nasjonalpark

Nonsfjellet

3,2 km t/r

Ta av fra Fv 74 i Sandvika mot Kvelia.
Parkeringsplass høyre side av veien.

Folkestien

5 km

Start og avslutter ved museet i Sørli. Løypa er skiltet og går i en sirkel. Folkestien er en fin sti som passer å gå/løpe for alle. En kan ha med seg barnevogn rundt.

Devikarunden

5 km

Fv 765, parkering på Gåsbakk, 1,6 km øst for Sørli kirke. Turen starter med asfaltetappe vestover, for å så ta av til høyre opp grusveien ca 200m før kirka. Man må over en bekk for å finne klippetanga. Alternativt; gå Gåsbakkveien t/r.

Gamle Lifjellveien

3 km t/r

Utgangspunkt fra parkeringsplass, (mellom parkering innfallsport og Gosen) på Lifjellet.

Grusveig inn til gamle Gosen veistasjon

Løvsjøvola

Parker på avkjørsel til øvre hyttefelt på toppen av Lauvsjølia.(Fv 765) (Løvsjøvola kan sees fra parkeringa) Turen går over litt bløtt myrlandskap i starten og etter hvert går oppover fjellet. Du kommer først til en trimkasse med bok. Toppen på Lauvsjøvola ligger ca 1 km lengre bort på fjellet. Stor steinvarde og en værstasjon som vises godt. Turen er også en fin skitur.

Oternessundet

1 km t/r

Skiltet avkjørsel «Fangstanlegg» like øst for Sandmoen. Tilrettelagt turvei

Lakavatnet

6-7 km t/r

Fv 765, ta av i Berglikrysset ca 1,5km vest for Jule. Kjør til Tjallia-innfallsport for Blåfjella-Skjækerfjella nasjonalpark (ca 21 km). Siste 6 km fra Berglia er bomveg. Følg øvre sti til Lakavasshytta (ca 3 km).

Brønstadveien

4-5 km t/r

Mebygda. Kjør opp Seterveien, og parker nedenfor bommen. Gå grusveien opp, bratt stigning til å begynne med, men flater ut når du kommer opp, og avslutter med litt stigning.

Murruhatten

9 km t/r

Starten er merket fra Fylkesvei 74( ca 2 km vest for Murumoen.) Kjerreveig. Jevn stigning

Brennseterrunden

7,4 km

Østborg, følg Fv 765 ca 1 mil øst for Jule. Ta av ved merking (gule bånd), parkering etter 450m. Skogsvei, noe bratt stigning på traktorvei. Fortsett på skogsveien ned mot Fv. Avsluttes med 3 km asfaltetappe vestover.

Gunnarfjellet

7,6 km t/r

Kjør Fv 765 østover fra Jule, sving venstre (etter ca 3,4km) opp Bakkesveien og kjør i ca 5km opp til Eikdalen. Skilt står ved avkjørsel venstre side, parkering i grustaket. Følg gule merkebånd opp traktorvei som overgår til sti. Passerer en mast og ei tjønn før man tar av stien til høyre i retning skardet mellom Gunnarfjellet og Vålfjellet. Løypa går opp mot toppen på sørvestside av Gunnarfjellet.

Havdalsriket

4 km t/r

Grusvei opp til demningen i Havdalselva.

Veibeskrivelse: Følg fylkesvei 7017 fra Sandvika til Tunnsjø sentrum, 26 km. Parkeringsplass nedenfor Tunnsjø samfunnshus, ved elva.

Portfjellet

6,5km t/r

Fjell/skogstur opp til porten i Portfjellet.
Veibeskrivelse: Følg fylkesvei 7017 fra Sandvika til Lindal, grensa til Sverige, 16 km. Parkeringsplass ved grenseskiltet.

Limingruet

Fjelltur til toppen mellom Tunnsjøen og Limingen. Ca 40 min gange en vei.

Veibeskrivelse: Følg fylkesvei 7017 fra Sandvika i 30 km, mot Tunnsjø. Ta til høyre på fylkesvei 7016, mot Røyrvik. Kjør ca 2,5 km til toppen av Limingruet. Parkering ved veien.

Pilfjellet

6,6 km t/r

Starter på jordet, videre etter sti med noe stigning. Så blir det kupert terreng i skog, myr og på fjell opp til røysa. Veibeskrivelse: Ta av fra Fv 7017 mot Ingulfsvann (Tunnsjø). Kjør 3,4 km, Parkering ved garasje (mørkegrå) turen starter her